អាជ្ញាធរ​ជាតិ​អប្សរា​រៀបចំ​ធ្វើ​បាឋកថា ស្តីពី​“​ទំនាក់ទំនង​សិល្បៈ ខ្មែរ និង ចាម​

0

​ខេត្តសៀមរាប៖ បាឋកថា ស្តីពី​ទំនាក់ទំនង​សិល្បៈ​ខ្មែរ និង ចាម ត្រូវបាន​រៀបចំឡើង​ដោយ​អាជ្ញាធរ​ជាតិ​អប្សរា នា​ព្រឹក​ថ្ងៃទី​៣០ ខែកក្កដា ឆ្នាំ​២០១៥ ។ លោក​សាស្ត្រាចារ្យ Tran Ky Phoung អ្នកជំនាញ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ និង សិល្បៈ​ចាម និង ជា​សមាជិក​ក្រុម​ស្រាវជ្រាវ​ផ្លូវ​បុរាណ02 champaសម័យ​អង្គរ ភាគី​វៀតណាម ជា​អ្នកធ្វើ​ប​ឋ​កថា​នេះ ។​
លោក​សាស្ត្រាចារ្យ Tran Ky Phoung ធ្លាប់មាន​តួនាទី​ជា​អ្នក​អភិរក្ស​សិល្បៈ​ចាម នៅ​សារមន្ទីរ​សិល្បៈ​ចាម ក្នុង​ខេត្ត​ដា​ណា​ង ប្រទេស​វៀតណាម ។ លោក​សាស្ត្រាចារ្យ​រូបនេះ ក៏​ធ្លាប់បាន​សរសេរ​សៀវភៅ និង​បោះពុម្ព​តាម​ទស្សនា​វ​ដ្តី​ជាច្រើន អំពី​ប្រវត្តិសាស្ត្រ និង​សិល្បៈ​បុរាណ​ចាម ជា​ភាសា​អង់គ្លេស ភាសា​បារាំង និង​ភាសា​វៀតណាម ផងដែរ ។ សព្វថ្ងៃនេះ លោក​មាន​តួនាទី​ជា​អ្នកស្រាវជ្រាវ​ជាន់ខ្ពស់​ផ្នែក​ប្រវត្តិសាស្ត្រ ចាម និង​ជនជាតិភាគតិច​(​ចាម​)​នៅ​វៀតណាម​កណ្តាល ។ ជាមួយគ្នានេះ លោក​ក៏​សមាជិក​មួយរូប​ផងដែរ ក្នុងចំណោម​ក្រុម​អ្នកស្រាវជ្រាវ​ផ្លូវ​បុរាណសម័យ​អង្គរ​ភាគី​វៀតណាម ដែល​កំពុងដំណើរការ​ស្រាវជ្រាវ​លើ​គម្រោង “ ទំនាក់ទំនង​វប្បធម៌ នៅ​អាស៊ីអាគ្នេយ៍ ដីគោក​” ។​
អ្នកជំនាញ​បុរាណវិទ្យា​របស់​អាជ្ញាធរ​ជាតិ​អប្សរា លោក អ៊ឹម សុខ​រិទ្ធី ដែលជា​ប្រធាន​ក្រុម​ស្រាវជ្រាវ​ផ្លូវ​បុរាណ​សម័យអង្គរ​ភាគី​កម្ពុជា អនុប្រធាននាយកដ្ឋាន​មជ្ឈមណ្ឌល​អន្តរជាតិ ស្រាវជ្រាវ​និង​តម្កល់​ឯកសារ​អង្គរ ដែលជា​អ្នកសម្របសម្រួល​កម្មវិធី​បាឋកថា​នេះ បាន​ពន្យល់ថា បាឋកថា​នេះ ធ្វើឡើង​ដោយ​ផ្តោត​សំខាន់​ទៅលើ​ប្រធានបទ​៣ ។ ទី​១ ទិដ្ឋភាព​ទូទៅ​នៃ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ វប្បធម៌ និង​សិល្បៈ​ចាម ។ ទី​២ ទំនាក់ទំនង​រវាង​សិល្បៈ​ចាម និង​ខ្មែរ​សម័យអង្គរ ។ ទី​៣ ទំនាក់ទំនង​សិល្បៈ​ចាម និង​ប្រាសាទ​ភិ​ម៉ា​យ​ប្រទេស​ថៃ​សព្វថ្ងៃនេះ ។​
នៅក្នុង​បទឧទ្ទេសនាម​បាឋកថា​នោះ លោក​សាស្ត្រាចារ្យ Tran Ky Phoung បាន​បង្ហាញថា ៖ នៅក្នុង​សតវត្សរ៍​ទី​៨ ប្រទេស​ចាម ឬ នគរ​ចំប៉ា មាន​ឥទ្ធិពល​យ៉ាងខ្លាំង​លើ​វិស័យ​ជំនួញ ជួញដូរ ជាមួយ​ប្រទេស​ចិន និង​ឥណ្ឌា និង អារ៉ាប់ ជាដើម ។ នគរ​ចំប៉ា​ពុំបាន​ពឹង​ផ្អែកលើ​វិស័យ កសិកម្ម​ដូច​នគរ​ខ្មែរ​នោះទេ ។ បាឋកថា បាន​បង្ហាញថា លើ​វិស័យ​សិល្បៈ​វប្បធម៌ គេ​ឃើញ​មាន​កេរដំណែល​ប្រាង្គ​ប្រាសាទ​បូរាណ​របស់​នគរ​ចំប៉ា​ផងដែរ គឺ​ប្រាសាទ វិជ័យ ( Vijaya ) បច្ចុប្បន្ន​មានឈ្មោះ​ថា ប្រាសាទ Duong Long នៅ​ភូមិភាគ​កណ្តាល​នៃ​ប្រទេស​វៀតណាម​បច្ចុប្បន្ននេះ ។ ប្រាសាទ​បូរាណ​ចាម មាន​រចនាបទ ប្រហាក់ប្រហែល​និង​ក្បាច់ចម្លាក់​បូរាណ​ខ្មែរ ដោយ​នគរ​ចាម​និង​នគរ​ខ្មែរ ទទួល​ឥទ្ធិពល​ពី​ឥណ្ឌា​ដូចគ្នា ។
បាឋកថា​នោះ បានបង្ហាញ​អំពី​ជំនឿ​សាសនា​នៃ​នគរ​ចំប៉ា​ថា ៖ មហាក្សត្រ និង​រាជវង្ស​របស់​ស្តេច​នៃ​ប្រទេស​ចំប៉ា ប្រកាន់យក​ព្រហ្មញ្ញសាសនា ចំណែកឯ​ប្រជារាស្ត្រ​ចាម បានប្រែក្លាយ​ជំនឿ​របស់ខ្លួន​ពី​ព្រហ្មញ្ញសាសនា ទៅជា​ប្រកាន់យក​សាសនា​ម៉ូ​ស្លី​ម​រហូតដល់​សព្វថ្ងៃ គឺជា​ដោយ​ឥទ្ធិពល​ពី​ប្រទេស​អារ៉ាប់ តាមរយៈ​នៃ​ការធ្វើ​ជំនួញ​របស់ខ្លួន ។ លោក​សាស្ត្រ​ចា​រ្យ Tran Ky Phoung បាន​និយាយថា នគរ​ខ្មែរ និង នគរ​ចំប៉ា មិនដែល​ធ្វើសឹក​សង្គ្រាម​ជាមួយគ្នា​ទេ បើ​មាន​អ្នកណា​និយាយ​ពី​រឿង​សង្គ្រាម​ខ្មែរ​-​ចាម គាត់​មិន​ជឿ​ឡើយ តែបើ​ការ​មាន​ជម្លោះ​រវាង​កុលសម្ព័ន្ធ បក្សពួក ( ខ្មែរ​ចូល​ដៃ​គេ​ទៅ​វាយ​ចាម ចាម​ចូល​ដៃ​គេ​មក​វាយ​ខ្មែរ ) អាច​ប្រហែល​ជាមាន​ខ្លះៗ ប៉ុន្តែ​បើ​គិតថា​ស្តេច​ខ្មែរ​និង​ស្តេច​ចាម​ធ្វើសង្គ្រាម​ឈ្លានពាន​ដណ្តើម​ទឹកដី​គ្នា គឺ​ពិតជា​មិនមាន​ទេ ។03 Champa
ជាមួយនឹង​ការធ្វើ​បាឋកថា​នេះ រួមមាន សិស្ស និស្សិត មគ្គុទ្ទេសក៍​ទេសចរណ៍ អ្នកសារព័ត៌មាន និង សាធារណជន​ជាច្រើន​នាក់​ទៀត និង​មាន​ជនជាតិខ្មែរ​ឥស្លាម​ដ៏​តិចតួច បាន​ចូលរួម​ស្វែងយល់ ទទួលយក​ចំណេះ ស្តីអំពី​ទំនាក់ទំនង​សិល្បៈ ខ្មែរ​-​ចាម នេះ​ផងដែរ ៕​